Tuesday, January 18, 2011

The Mysterious Appendix

Assalamualaikum, salam sejahtera dan salam 1Malaysia~~


Apa khabar semua? Harap2 sihat yerr~~Alhamdulllah..
Sebelum itu bagi Muslim marilah kita bersyukur kepada Allah dan berzikir Subhanallah Alhamdulillah Allahuakhbar. Lailailallah Muhammad Rasulallah. Selawat ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W.



Baiklah, now Dr(perasantan lg) akan cerita pula mengenai organ yang misteri dalam badan manusia tetapi penuh dengan misteri (Jangan Biarkan Hidup Anda Diselubungi Dengan Misteri-Misteri Nusantara)...Organ ini paling kecil sehingga pada awal kemunculannya tidak disedari. Meskipun sudah diketahui kesannya, namun fungsinya langsung tidak dapat diterokai manusia sehingga kini. Allahuakhbar Allah Al-Alim...Allah jualah Yang Maha Mengetahui..
Kecil-kecil cili padi. Begitulah bidalan untuk organ ini.
Kalau anda bijak bestari apakah ia?


Yeah~~ Itulah dia, appendix~

Sambung balik yeah...Maka, kecil-kecil cili padi. Sekali ia mula meradang, haa hamek ko~~
Melalak lah. Kesakitan akan melanda di seluruh bahagian abdomen anda. Dan apa yang lebih teruk lagi boleh mengakibatkan peritonitis dan seterusnya MATI.

Itulah misterinya appendiks ni tahu! 
Misterinya appendiks juga adalah kerana langsung tiada satu pun ujian khusus untuk membuat dignosa penyakit radang appendiks. Diagnosa biasanya dibuat melalui penilaian klinikal(refer post sebelum ni http://arepdagr8.blogspot.com/2011/01/appendicitis.html). Diagnosa boleh menjadi sukar pada kanak-kanak dan orang tua. 

Jadi, kesimpulanya sedarlah bahawa organ dan badan ini adalah anugerah Allah S.W.T. bukanlah hak milik. Jadi marilah kita bersyukur dan menjaganya dengan sebaik-baiknya.
Semoga kita semua dikurniakan kesihatan tubuh badan yang baik. Amin Ya Rahman Ya Rahim.
Sekian, untuk dikongsi ramai. Ajak la kawan2 baca untuk info yer~
Thanks..

Segala yang baik datang dari Allah S.W.T. dan diletakkan kepada saya sebagai manfaat semua manakala yang buruk juga datang dari Allah S.W.T tetapi disandarkan kepada saya sebagai sempadan da iktibar semua.

Ok...daaa~~
*wink* +___+


No comments:

Post a Comment